شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

اعلام نرخ‌های جدید بر مبنای فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو موجب مخالفت خودروسازان به‌دلیل برآورده نشدن انتظارات آنها از افزایش قیمت برخی خودروها و کاهش قیمت برخی دیگر شده و زمزمه‌های بازنگری در قیمت‌ها به گوش می‌رسد.

 دکتر رضا شیوا

با دكتر رضا شيوا رئيس شوراي رقابت گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • ايراد خودروسازان نسبت به قيمت‌هاي جديد خودرو تا چه حد منطقي است؟

فرمول جديد قيمت‌گذاري خودرو هيچ اشكالي ندارد، نمي‌دانم خودروسازان چه ايرادي به اين فرمول گرفته‌اند. اين دستورالعمل هماني است كه در خرداد سال 92از سوي شوراي رقابت اعلام شد و شركت‌هاي خودروسازي ملزم به اجراي آن بوده و اذعان مي‌كنند كه قيمت‌هاي شوراي رقابت را رعايت كرده‌اند. در فرمول جديد تنها بر متغير كيفيت تأكيد شد و شوراي رقابت دستورالعمل جديد قيمت خودرو را چهارشنبه هفته گذشته نهايي و اعلام كرد.

  • با اين شرايط آيا قيمت‌هاي جديد تغيير مي‌كند؟

نه قيمت‌ها به هيچ وجه قابل تغيير نبوده و قانوني است. خودروسازان اعلام كرده‌اند كه در آن زمان قيمت‌هاي اعلام شده اين خودروها توسط شوراي رقابت را نپذيرفته و شورا نيز قبول كرده كه اين قيمت‌ها درست نبوده است. بر اين اساس اعلام كردم مي‌توانيم راجع به آن صحبت كنيم تا ببينيم موضوع چيست. پايه قيمت‌ اين دو خودرو همان قيمت‌ سال گذشته شورا بوده است. خودروسازان همه قيمت‌هاي جديد اعلام شده خودرو را قبول كرده‌اند اما اين يكي آن موقع مورد اختلاف نظر بوده كه به اينجا كشيده است.

  • خودروسازان اعلام قيمت‌هاي جديد را خارج از حدود وظايف شورا قلمداد كرده و اعلام مي‌كنند كه شورا تنها ملزم به ارائه فرمول قيمت‌گذاري و نه اعلام قيمت‌هاي جديد است؟

اينها متوجه نيستند كه دستورالعمل تعيين قيمت يعني دستورالعملي كه بايد به تعيين قيمت ختم شود. شورا نيز دستورالعمل را تعيين كرده است اما مركز ملي رقابت داده‌هاي مراجع قانوني مانند تورم بخشي كه از بانك مركزي دريافت كرده و ساير متغيرها مانند كيفيت و بهره‌وري قيمت‌هاي جديد را در فرمول قرار داده و اين قيمت‌ها را به‌دست آورده است و هر كس ديگري مي‌تواند براساس اين فرمول قيمت‌هاي جديد را استخراج كند. اين كار توسط مركز ملي رقابت و نه شورا صورت گرفته و اگراين كار را نمي‌كرديم معلوم نبود كه بعد از آن چه اتفاقي مي‌افتاد. اينها بهانه‌هايي است كه گرفته مي‌شود. دستورالعمل بايد به قيمت نهايي ختم شود.

کد خبر 262580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha